woensdag 17 november 2010

Boeken en taart

Ik ging deze morgen achter mijn pakketje in het postkantoor, één boek voor mijn en vier cd's voor de wederhelft, toen ik het boek in de rapte in de wagen bekeek, ging mijn hart er sneller van slaan... 
Binnenkort bedruk ik misschien wel mijn eigen stofjes... Ik heb deze middag al veel in het boek gelezen en al een paar kleine dingen geprobeerd. Ik kijk er echt naar uit om met dit boek aan de slag te gaan. De rest van deze week moet ik werken, maar volgende week ben ik terug een paar daagjes thuis en dan zullen we er op los experimenteren... 

Deze middag had ik geen zin en geen inspiratie om eten te maken, (nog steeds geen idee wat we gaan eten, ik denk aan soep en een slaatje), dus ik maakte maar een taart die al lang op mijn wensenlijstje stond...Kaastaart met speculoosbodem...
Heel lekker, we proefden samen al van de taart. Ik vind alleen de bodem nog al vettig. maar voor de mensen die niet kunnen wachten op een verbeterde versie, hieronder vind je het recept...

( en even terzijde, moest je nu denken dat Mauritz deze avond enkel een stukje taart geserveerd kreeg, ge zijt mis, hij kreeg patatjes met raapjes en een sauciske, mijne wederhelft krijgt daarentegen enkel taart)


Benodigdheden

Voor het deeg:
 250 g speculaas, 100 g gemengde noten, 150 g gesmolten boter

Voor het vulsel:
500 g platte kaas (ik gebruik de magere versie), 3 soeplepels suiker, 1 pakje vanillesuiker, 3 eieren, 1 lepel puddingpoeder

Bereidingswijze

Voor het deeg/de bodem:
Verbrokkel de speculoos & de noten (in een keukenrobot, of met de hand, maar dat duurt wat langer, en dan zijn de stukjes ook niet zo klein) en meng de gesmolten boter hier goed onder.

Voor het vulsel:
Mix het geel van ei met de suiker en de vanillesuiker tot een romige, gelige massa. Voeg het puddingpoeder toe (goed zeven, want daar wil je geen klonters van) en mix verder. Meng de kaas onder het geheel, en als laatste het opgeklopt eiwit.

Verwarm de oven voor op 170-180°C.

Boter de taartvorm goed in, of bekleed met bakpapier (dat vergemakkelijkt het uit de vorm nemen nadien). Vul de taartvorm met het speculaasmengsel, en druk goed aan. Giet het kaasmengsel erover, en plaats gedurende +/-35 minuten in de oven.
De temperatuur mag niet te hoog zijn, want dan wordt de kaas vanboven al bruin, zonder dat de rest van de taart klaar is.
Neem de taart uit de oven, en laat afkoelen vooraleer uit de taartvorm te verwijderen.
Bewaar en serveer fris, en geniet ervan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten